Животински или растителен протеин - каква е разликата?

Протеините са основни хранителни вещества за човешкото тяло.

Тялото ни обаче не съхранява протеини, затова е важно е да си ги набавяме чрез храната.

Основно хранителните източници на протеин се делят на растителни и животински.

Кой източник на протеини обаче е „по-добър“ е изключително спорен въпрос.

Затова в днешната статия сме разгледали какви са разликите. Какви са плюсовете и минусите, и има ли победител 

Какво представляват протеините?

Протеините са основните градивни елементи на нашето тяло. От тях се изграждат мускули, сухожилия, органи и кожа, както и ензими, хормони, невротрансмитери и различни молекули.

Състоят се от по-малки молекули, наречени аминокиселини, които се свързват и образуват дълги протеинови вериги.

Човешкото тяло произвежда някои от тези аминокиселини, но други трябва да се набавят чрез диета.  

 

Профилът на аминокиселините в различните протеини

Различните източници на протеини обаче могат да се различават значително по видовете аминокиселини, които съдържат.

Животинските протеини обикновено съдържат добър баланс на всички аминокиселини, от които се нуждаем.
Това е така, тъй като животинските тъкани са подобни на нашите собствени тъкани.

Ежедневната консумация на животински продукти като месо, риба, яйца или млечни продукти доставя на тялото ни достатъчно протеин.


Растителните протеини от своя страна са с ниско съдържание на определени аминокиселини. Например, някои ключови растителни протеини често са с ниско съдържание на метионин, триптофан, лицин и изолевцин.

Когато не се консумират животински храни, получаването на всички протеини и незаменими аминокиселини, от които тялото ни се нуждае, може да бъде голямо предизвикателство.


Хранителни вещества в протеиновите източници

Протеините рядко се намират изолирано. Те обикновено се доставят с голямо разнообразие от други хранителни вещества.


Животинските протеини
обикновено са с високо съдържание на няколко хранителни вещества, които често липсват в растителните храни. Те включват:

  • Витамин B12 се съдържа главно в рибата, месото, птиците и млечните продукти. Много хора, които избягват животински храни, имат недостиг.
  • Витамин D се съдържа в мазната риба, яйцата и млечните продукти. Някои растения го съдържат, но видът, който се намира в животинските храни, се усвоява по-добре от тялото ви.
  • Докозахексаеновата киселина (DHA) е основна омега-3 мазнина, намираща се в мастната риба. Това е важно за здравето на мозъка и е трудно да се получи от растителни източници.
  • Хем-желязото се съдържа предимно в месото, особено в червеното месо. Той се усвоява много по-добре в организма от не-хем желязото от растителна храна.
  • Цинкът се съдържа главно в животински протеинови източници, като говеждо, свинско и агнешко. Освен това се абсорбира по-лесно от животинските протеинови източници

Разбира се, има и много хранителни вещества, открити в растителните източници, които липсват в животинската храна. Например:

  • Витамин С е единственият основен витамин, който не се съдържа в полезни количества в готвените животински храни. Съдържа се в повечето растителни храни, особено суровите плодове и зеленчуци.
  • Флавоноидите са най-често срещаната група антиоксиданти в растенията. Те се намират практически във всички растителни храни.
  • Диетичните фибри се съдържат само в храните на растителна основа. Счита се, че те са отговорни за много от ползите за здравето от растителните храни.

Най-добрият начин да си набавим всички нужни хранителни вещества, е като консумираме балансирани количества както от растителните, така и от животинските храни!  

 

Ползи от различните диети

Диетите с високо съдържание на растителни протеини, като вегетарианската диета, са свързани с много ползи за здравето.

Проучванията показват, че вегетарианците са склонни да имат по-ниско телесно тегло, по-нисък холестерол и по-ниски нива на кръвното налягане.

Те също имат по-нисък риск от инсулт, от рак и от смърт, в следствие на сърдечни заболявания, отколкото не-вегетарианците.

! Тези проучвания обаче са само наблюдателни, т.е. отчитат само статистически асоциации. Те не могат да докажат, че тези ползи са причинени от елиминирането на месо или други животински протеинови източници.

Трябва да се има предвид, че хората на вегетарианска диета са склонни да се грижат за здравето си повече от останалите.

Следователно ползите за здравето от вегетарианските диети вероятно се дължат на цялостната здравословна диета и начин на живот, а не на някаква присъща разлика между растителните и животинските протеини.

Животинският протеин също се свързва с положителни ефекти върху здравето, въпреки че често се представя като нездравословен в сравнение с растителния протеин.

Изследвания съобщават, че домашните птици, рибите и млечните продукти с ниско съдържание на мазнини са свързани с по-нисък риск от сърдечни заболявания.

Хората, които ядат редовно риба, също имат по-нисък риск от инфаркти, инсулти и смърт, причинена от сърдечни заболявания.

Освен това консумацията на яйца е свързано с повишено чувство на ситост, с подобрени нива на холестерол и загуба на тегло.

Не на последно място, консумацията на животински протеини е свързано с повишена чиста мускулна маса и намаляване на мускулната загуба, свързана с възрастта.

 

За оптимално здраве

За оптимално здраве доказателствата подкрепят диета с ниско съдържание на преработено месо, богато на растителни протеини, с някои животински източници като месо, хранено с трева, риба, птици, яйца и млечни продукти.

Тъй като източниците на растителни протеини често имат протеини с по-ниско качество, вегетарианците и веганите трябва да ядат голямо разнообразие от храни, за да гарантират, че получават всички необходими аминокиселини.

За месоядните е важно да постигнат правилния баланс както на животинските, така и на растителните храни.


Woods Foods отглеждат животните си свободно, в девствените пасища на ферма Странджа, което ги прави чудесен избор за здравословна диета.

Животните прекарват целия си живот в среда близка до естествената им. Хранят се само с тревата от необработвани от човешка ръка поляни и се радват на свеж въздух.

Главната им цел е да произвеждат 100% био натурални бутикови продукти - Без консерванти, Без заместители и Без оцветители!

Така гарантират чисто и вкусно месо, получено по един изцяло природосъобразен начин!