Защо са ви нужни хранителни добавки с калций?

Калцият е основен макроелемент за всички гръбначни. В човешкия организъм се съдържат около 1200 грама. Съсредоточен е основно в костите и зъбите – почти 99%. Оставащият един процент поддържа качеството и функционалността на кръвната плазма и всички органи.

Дори и да ви се струва, че костите от момента в който спрете да растете, не се променят, не е така. Калцият е в непрекъснато движение. На ден губим толкова от него – чрез потта, урината и дефекацията, колкото и приемаме. При спадане на нивата му в кръвта, по строго регулиран механизъм, организмът тегли от складираните в костите количества и при първа възможност ги възстановява. Така костната тъкан непрекъснато се обновява. Важна нейна характеристика е плътността и тя е строго зависима от количеството калций в нея. Колкото по-плътни са костите, толкова по-здрави са те.

Калцият поддържа стените на кръвоносните съдове здрави и непропускливи, оптимизира кръвното налягане, условие е за доброто съсирване на кръвта, има отношение към имунитета и т. н.

Набавяне от храната и усвояване

Принципно не е трудно необходимите количества калций да се набавят от храната. Той се среща във всички млечни продукти, в листните зеленчуци, зелевите, зърнените, ядките, плодовете. Много по-сериозен проблем днес е усвояването му.

В значителна част от естествените храни калцият е в комплект с допълнителни витамини (D, C,K), минерали (магнезий), ензими и други активни вещества в оптимални количества, улесняващи оползотворяването му. Съвременното хранене с рафинирани продукти, подложени на високотоплинна и химическа преработка (много захар, сол, протеини, безалкохолни газирани напитки с високо съдържание на фосфор и т. н.) блокира усвояването му и лесно се стига до практически недостиг.

 

Необходимост от хранителни добавки с калций

Най-добрият вариант е да балансирате хранителния си режим така, че да получавате достатъчни количества калций с оптимално усвояване. При определени условия – бърз растеж при децата, кърмене, жени след менопауза, боледувания, интензивни физически натоварвания, е препоръчително приемането на минерала под формата на хранителни добавки.

В повечето продукти той е в нужните комбинации с витамини и минерали, които осигуряват оптималното му усвояване. Присъства в почти всички мултивитаминни препарати, както и в хранителните добавки за спортисти.

Четете внимателно приложените листовки и не надвишавайте препоръчителната доза – предозирането му също не води към нищо добро.

 

 

Photo by Boxed Water Is Better on Unsplash