Вреден ли е кофеинът за здравето?

По-голямата част от нас започваме деня си с чаша ароматно кафе или чай. 


Повечето от тези напитки съдържат кофеин - вещество, което може да повиши настроението, метаболизма и умствената и физическа работоспособност.

Всъщност кофеинът е една от най-често използваните психо стимуланти в света.

Най-често се среща в кафените и какаовите зърна, в чаените листа и в някои видове ядки. А също се използва и като добавка към някои храни и напитки.

Но може ли консумацията на едни от любимите ни напитки да навреди на нашето здраве?

Проучвания показват, че за повечето хора, ниската до умерена консумация кофеин е безопасна. Консумацията на до 400 мг кофеин на ден при здрави възрастни не е свързана с неблагоприятни ефекти.

Всъщност кафето и чаят са невероятно здравословни напитки.

  • Кофеинът може да подобри настроението, да намали вероятността от депресия, да стимулира мозъчната функция и да предпази от болестта на Алцхаймер и Паркинсон.
  • Кофеинът може да засили метаболизма и да насърчи загубата на мазнини.
  • Консумирането на малки количества кофеин около час преди тренировка може да подобри ефективността на упражненията.
  • Кофеиновите напитки като кафе и чай могат да намалят риска от сърдечни заболявания и диабет тип 2.


Освен това, те съдържат и други вещества, които също могат да бъдат изключително полезни за здравето.

Вижте още:  Защо да пием повече зелен чай?
Възможно ли е отслабване с кафе?


Високите дози кофеин обаче могат да имат неприятни и дори опасни странични ефекти.

Изследванията показват, че гените оказват влияние върху толерантността на организма ни към кофеина. Някои хора могат да консумират много повече кофеин, отколкото други, без да изпитват отрицателни ефекти.

А хората, които не са свикнали с кофеина, могат да получат симптоми след консумация на това, което обикновено се счита за умерена доза.

Някои от страничните ефекти от прекомерната консумация на кофеин могат да бъдат:

1. Тревожност
Кофеинът повишава бдителността. Но при по-високи дози – от 1000 мг. или повече този ефект може да прерасне до безпокойство, тревожност, раздразнителност и нервност.  
Хората, по-чувствителни към кофеин могат да получат подобни странични ефекти и при по-ниски дози.

Въпреки че високите дози кофеин могат да повишат тревожността, приемът на умерени количества (до 400 мг) може да намали риска от депресия, да подобри бдителността и да намали времето за реакция. Всъщност доказателства показват 13% по-нисък риск от депресия при консуматорите на кофеин.  

Друго проучване свързва пиенето на 2-3 чаши кофеиново кафе (осигуряващо около 200-300 мг кофеин) на ден с 45% по-нисък риск от самоубийство.

!Проучването обаче установява, че за да ни донесе допълнителни ползи, втората чаша кафе трябва да се консумирана поне 8 часа след първата.

2. Безсъние

Една от най-честите причини, поради които консумираме кофеинови напитки, е за да ни държат будни. Ако обаче прекалим това може да се отрази на качеството на съня ни.
По-високият прием на кофеин не само увеличава времето, което ни е необходимо да заспим, но и може да намали общото време за сън.

Времето, в което приемаме кофеина, също влияе върху съня. Консумиран по-късно през деня, той може да попречи на съня, тъй като действието му може да започне от 2 до 9 часа след приема.


3. Високо кръвно налягане
Кофеинът има стимулиращ ефект върху нервната система, което може да доведе до повишаване на кръвното налягане. Този страничен ефект обаче е малък (3–4 mm/Hg), краткотраен е и има най-силно въздействие върху хора, които рядко консумират кофеинови напитки.

Въпреки че повишава кръвното налягане, кофеинът не повишава риска от сърдечни заболявания. Всъщност доказателствата показват 16–18% по-нисък риск от сърдечни заболявания при хора, които пият между 100–400 мг кофеин.

Други проучвания показват, че пиенето на 2–4 чаши кафе или зелен чай на ден е свързано с 14–20% по-нисък риск от инсулт.


Как да разберем колко кофеин приемаме на ден?
Ето какви количества кофеин се съдържат в едни от най-популярните напитки (на 100гр.):

Кафе:
40 мг.
Еспресо: 212 мг.
Чай: 11 мг.
Черен чай: 20 мг.
Кола: 8 мг.
Енергийни напитки: 19 – 36 мг.
Горещ шоколад: 2 мг

Млечен шоколад
: 20 мг.


Оказва се, че кофеинът не е толкова нездравословен. Дори може да се каже, че е точно обратното.

Въпреки, че се наблюдават известни странични ефекти от прекомерната употреба на кофеин. Консумацията на кафе и чай в умерени граници може да доведе до редица ползи за здравето. 

Все пак НЕ прекалявайте! Не надвишавайте препоръчителните дози кофеин от 400 мг. на ден. (2 - 4 чаши кафе на ден). Бременните жени трябва да ограничат дневния си прием до 200 мг.

! Препоръчва се да не надвишавате консумация от 200 мг. кофеин наведнъж.



За да насърчите здравословния начин на живот можете да разгледайте нашата категория Магазини за Спорни и Здравословни Продукти. В нея ще откриете информация за физически и онлайн магазини, които предлагат продукти за здраве и тонус, за спорт, отслабване, красота, за проблемни състояния на организма, бременност и др.

А ако обичате домашно приготвена здравословна храна, можете да почерпите идеи от нашите Рецепти.



Ако статията ви е харесала - последвайте ни във Facebook и Instagram за още интересни и полезни материали от света на здравословния начин на живот, спорта и красотата!



Photo by Burst from Pexels