Съвети за мотивация от спортен психолог

Мотивацията е заложена у всеки човек, но следването и осъществяването на целите зависи също така и от средата, в която се намираме. Ние сме активни същества, които се стремят към развитие и откриване на нови стимули. Имено затова спортният психолог Полина Хаджиянкова ще ви помогне с няколко професионални съвета!

Освен спортен психолог тя е и бивша професионална сътезателка по баскетбол. Състезавала се е за редица Европейски клубове в Испания, Германия, Швейцария и Италия. Играла е и в колежанското първенство на САЩ, в първодивизионният „Айона Колидж“, Ню Йорк. Бакалавър е по психология към същият университет, както и магистър по Спортна психология в Национална Спортна Академия „ Васил Левски“, а в момента и докторант.

Член е на FEPSAC ( European Federation of Sport Psychology ), както и представител за България на ENYSSP ( European Network of Young Specialists in Sport Psychology ).

Работи освен индивидуално със спортисти, така и към Футболна Академия „ АБВ“. Част от екипа е и на Националният отбор по баскетбол на България в инвалидни колички.

Полина Хаджиянкова представя презентации пред спортни клубове, отбори и на различни спортни мероприятия. Консултира състезатели, треньори и родители за справяне при  предсъстезателна тревожност, липса на мотивация или свръхмотивация, трудна адаптация в нов отбор, както и при депресивни състояния вследствие на контузии и много други.

В следващите редове ще намерите съветите и препоръките на професионалиста!

 

Тренировките, физическата подготовка и състезанията изискват от спортиста самодисциплина и нерядко причиняват стрес. За да си поставят реалистични цели, спортистите и спортуващите като цяло трябва да поддържат високо ниво на мотивация, особено когато се борят с умората и провала. Един от сигурните начини да поддържаме нивото на мотивация високо е  като непрекъснато си поставяме нови цели, стремим се към нови висоти и хоризонти , и най-важното - не забравяме да предизвикваме себе си както физически, така и ментално, защото във спорта това са двете страни на една и съща монета.

 

„Ако не знаеш накъде си тръгнал най-вероятно няма да стигнеш до там“... Или колко е важно да имаме цел!

Поставянето на цели е един от най-важните компоненти в живота на спортиста, защото целта поддържа нивото на мотивацията и му помага да дава повече от себе си. Може да имате цел за годината, за шест месеца или един месец напред. Но от особено значение са краткосрочните цели, защото те са тези, които ви карат да се стремите към нещо всеки ден и да се събуждате, и заспивате мотивирани, и жадни за резултати. Вашата цел обаче не може да е като на всеки друг във фитнес залата или като на всеки друг практикуващ същия вид спорт. Техните цели биха били различни от вашите, защото и техните способности са ( положителни и отрицателни качества, физически дадености, мотивация,спортна форма, волеви качества и др.) Вашата цел трябва да си е ваша лична и да е съобразена с вашите възможности, и мотивация за успех. Трябва целта да бъде конкретна, точна и ясна.

Друг ключов момент в целепологането е целите да бъдат записани, дали в телефона или в тефтер или на видно място в домът ви. Хубаво е всеки ден или през ден да четете целите си, не защото не ги знаете, а защото това със сигурност ще ви даде допълнителна мотивация всеки ден да не забравяте накъде сте тръгнали и да давате всичко от себе си, за да си докажете, че целите ви са постижими  и че сте на прав път!