Спортни напитки: По-ефективни ли са от обикновената вода?

Спортните напитки придобиват все по-голяма популярност сред любителите на спорта.

Спорно е обаче дали са по-добри от обикновената вода.

Има ли полза от тяхната консумация? И трябва ли да ги пием по време на тренировка или е по-добре да ги избягваме?



ПОЛЗИ ОТ СПОРТНИТЕ НАПИТКИ ЗА СПОРТИСТИ

Смята се, че консумацията на спортни напитки може да подобри ефективността на упражненията с около 2%.

Тъй като по време на тренировка, тялото ни губи вода и електролити чрез потта, е важно да възстановим загубите, за да предотвратим дехидратация. Особено при по-продължителни упражнения.

Освен това, тялото ни съхранява въглехидрати (под формата на гликоген), които се използват за гориво докато тренираме. За да забавим скоростта на тяхното изчерпване е добре да консумираме въглехидрати преди или по време на самата тренировка.

Именно това е и предназначението на спортните напитки - да осигурят на спортуващите тези 3 основни съставки - вода, електролити и въглехидрати, с цел подобряване на изпълнението на упражненията и възстановяването.

Увеличаване на ефективността на упражненията, при консумация на спортни напитки обаче се наблюдава при непрекъсната активност с големи усилия без почивка. При определени периодични дейности като тренировка с тежести, спорните напитки вероятно няма да подобрят представянето.

 

ТРЯБВА ЛИ ДА ПИЕМ СПОРНИ НАПИТКИ ПО ВРЕМЕ НА ТРЕНИРОВКА?

Има няколко фактора, които трябва да вземете предвид, когато решавате дали спортните напитки могат да ви бъдат от полза.

#1 Вид и интензивност на упражнението

Първо, трябва да вземете предвид продължителността и интензивността на тренировката.

Въпреки че спортните напитки могат да бъдат от полза за спортисти, които се занимават с дълги или интензивни тренировки, като колоездене, футбол, баскетбол, те вероятно не са необходими за повечето посетители на фитнеса.

❌ Ако изпълнявате леки до умерени упражнения, като ходене или джогинг, за по-малко от 1 час, вероятно не се нуждаете от спортни напитки.

❌ Същото важи и ако правите само силови тренировки, дори и ако прекарвате повече от час във фитнеса.

Това е така защото тези видове тренировки не намаляват запасите от въглехидрати в тялото ви толкова, колкото аеробните упражненията.

Ако все пак решите да използвате спортна напитка, е добре да консумирате не повече от 30 грама* въглехидрати за сесия с продължителност 1-2 часа и по-малко количество за упражнения с продължителност по-малка от час.

*Обикновено спортните напитки са 6–8% въглехидрати. 6% разтвор съдържа около 14 грама въглехидрати на 240 мл.

 

#2 Енергиен баланс

Тези от вас, които се опитват да поддържат тегло или да отслабват, трябва да вземат предвид и  енергийния баланс.

Ако искате да отслабнете, трябва да изгаряте повече калории на ден, отколкото консумирате.

В такъв случай, ако видът упражнения не изисква консумация на спортни напитки, приемът им ще ви осигури ненужни калории, които могат да попречат на целите за отслабване.

Има спортни напитки обаче, които са с ниско или нулево съдържание на въглехидрати. С тях можете да си набавите необходимите вода и електролити без излишни калории.

 

#3 Удоволствие от напитката

Макар че спортните напитки могат да ви помогнат да останете хидратирани, няма разлика между тяхната хидратиращата способност и тази на водата.

Удоволствието от консумацията от някои напитки обаче може да повлияе на количеството течности, което приемате.

Изследвания показват, че вкусът на спортните напитки кара спортистите да пият повече, отколкото ако консумират само вода.

В резултат на това напитките, които имат по-добър вкус, могат да бъдат по-полезни за увеличаване на консумацията на течности при тези, които са изложени на риск от дехидратация.

 



Photo by John Matychuk on Unsplash