Пристрастен ли съм към храната?

1. Какво представлява зависимостта към храната?

Зависимостта към храната е поведенческа зависимост, която се характеризира със силно и непрекъснато желание за консумация на определени храни, най-често вредни (с високо съдържание на мазнини и с високо съдържание на захар).

Тези пориви на глад са трудно контролируеми и често са съпроводени от преяждане.

Това се дължи на ефектите, които храните оказват върху мозъка.

Когато ядем, мозъкът освобождава допамин и активира мозъчната система за възнаграждения.

В резултат, положителните емоции и приятните усещания се засилват, което ни кара да искаме да повторим даденото действие (в случая храненето).

Подобно на наркотиците, консумацията на нездравословна храна обаче, освобождава много по-голямо количество допамин, отколкото пълноценната храна, като ябълка например.

Това насърчава някои хора да предпочетат нездравословната храна и да търсят още и още от нея, въпреки че осъзнават какви рискове крие за здравето.

Увеличената консумация на вредни храни обаче, води до понижаване на допълнително отделеното количеството допамин, и може да засили чувството на нещастие.

Така, за да достигнат до същото ниво на удовлетвореност като преди и да повишат положителните емоции, хората започват да ядат още повече нездравословна храна, което може да доведе до пристрастяване.

Необходимостта от допълнително количество допамин се изразява под формата на резки пориви на глад, които нямат нищо общо с нуждата на тялото от енергия или храна.

Тези пориви на глад могат да се появят в резултат от различни „сигнали“, като преминаването покрай витрина за сладолед или усещането на аромата на пица например.

Те обаче могат да бъдат предизвикани и от определени емоционални състояния, като чувство на депресия или самота - поведение, известно като емоционално хранене.

Честото отстъпване пред поривите на глад за нездравословна храна може да е знак, че някой изпитва пристрастяване към храната или емоционално хранене.

Хората с пристрастяване изключително трудно устояват на поривите на глад и често нарушават собствените си правила да не ядат вредни храни.

Те могат многократно да преяждат, въпреки че знаят, че това причинява физическа вреда.


2. Кои са храните, които водят до пристрастяване?

Най-пристрастяващите храни най-често са преработените храни с големи количества мазнини и добавена захар, като:

Пица, шоколад, чипс, бисквитки, сладолед, пържени картофи, чийзбургери, торти, сирене, бекон, пуканки (с масло), зърнени закуски, желирани бонбони, тестени изделия и др.

Обикновено съдържанието на калории, захар (царевичен сироп) и мазнини в бързите храни е много по-високо, отколкото тялото трябва да поддържа. Тези високи нива, в комбинация с други подобрители на вкуса са „отключващия“ фактор за пристрастяване.

За да направят храната привлекателна и годна за консумация, много производители добавят различни подобрители на вкуса и оцветители.
Подобрителите, които най-често се използват при производството на подобен тип храни са мононатриев глутамат и казени.

Мононатревият глутамат може да попречи на потискането на апетита и да предизвика глад дори след като сте изяли големи количества храна.

Казеинът наричан още „никотинът за бързо хранене“ е често използвана добавка към бързите храни, която води до пристрастяване.


3. Зависим ли съм? Какви са симптомите на зависимост към храната?

Всеки от нас понякога изпитва резки пориви на глад, които нямат нищо общо с нуждата на тялото от енергия или храна, това обаче не означава непременно че сме пристрастени към храната.

Следните симптоми ще ви помогнат да определите дали сте развили зависимост към храната.

#1. Често изпитвате пориви на глад за определени храни, въпреки че се чувствате сити и току-що сте приключили с храненето.

#2. Често се случва да ядете много повече от предвиденото.

#3. Често консумирате вредни храни и ядете „до пръсване“.

#4. Често се чувствате виновни след ядене на определени храни, но скоро след това отново ги ядете.

#5. Понякога се убеждавате, че няма нищо лошо в това да се отдадете на поривите на глад.

#6. Многократно се опитвате да се откаже от консумацията на определени храни, но неуспешно.

#7. Често криете от другите, че сте консумирали нездравословна храна.

#8. Имате усещане, че не можете да контролирате консумацията на нездравословни храни - въпреки че знаете, че те причиняват физическа вреда или наддаване на тегло.


Ако изпитвате повече от четири до пет от симптомите, това може да означава, че има задълбочен проблем.
Ако изпитвате шест или повече, вероятно имате хранителна зависимост.


4. Как да се преборим с пристрастяването?

Пристрастяването към храната е проблем, който рядко се решава сам. Ако не се вземе съзнателно решение за справяне с него, има вероятност то да се влоши с времето.

Тези съвети могат да ви помогнат да поемете контрола върху преяждането и апетита:

#1.  Фокусирайте се върху възстановяването на контрола върху хранителните си навици,
а не върху загубата на тегло. Дотогава не се подлагайте на диети за отслабване.

#2. Направете списък с храните, които предизвикват пориви на глад и/или водят до преяждане. Това са пристрастяващите храни, които трябва да избягвате напълно. Така гладът бавно ще изчезне.

#3. Направете списък със здравословни алтернативи, с които да замените пристрастяващите храни, както и на места за бързо хранене, които сервират здравословни храни. Това може да ви помогне, когато сте гладни и нямате настроение да готвите.

Oпитайте здравословните, нискокалорични продукти на Slim Pasta® - натурална, и богата на фибри храна, която ви помага да се чувствате сити до 4 часа след хранене!


#4.
Направете си седмични менюта за хранене и план за това как ще се придържате към тях – помислете какви действия ще предприемете, когато се появи порив на глад или колега донесе кутия с понички в офиса.


#5. Задайте дата в близко бъдеще - като предстоящия уикенд - от този момент нататък хранителните вещества, които предизвикват пристрастяване, да не бъдат докосвани отново.

#6. Помислете за търсене на помощ от здравен специалист или група за подкрепа.

 

 

 

Photo by cottonbro from Pexels