Особености на здравословното хранене през студените месеци

Балансираното хранене все повече се утвърждава като част от грижата за собственото здраве и благополучие.

През пролетта и лятото, дори през есента, то не представлява особен проблем. Земята ни предоставя изобилие от плодове и зеленчуци, които всеки може да подбере за себе си и да ги превърне в разнообразно, вкусно и полезно меню.

Какво се случва обаче, когато настъпят зимните месеци?

Истината е, че точно през зимата е много по-трудно да устоим на изкушенията и да се придържаме към здравословно балансирано хранене, отколкото през лятото. Защото..

 

  • Настъпят ли студените месеци, разнообразието по щандовете в големите супермаркети и в малките квартални пазарчета сериозно намалява.
  • Ниските температури изискват повече енергия за поддържане на топлинния баланс на тялото.
  • Хилядолетни еволюционни механизми карат организма да заделя повече мастен резерв – като изолация от студа и за енергиен запас.
  • Сезонният пик на настинки и вирусни заболявания държат имунитета нащрек, а това отново е свързано с повишен разход на белтъчини, витамини и минерали.
  • Традициите в храненето и честите празници допълнително утежняват менюто.

 
Какво да правим тогава?

Истината е, че.. Няма разлика между спазването на оптимален хранителен режим през лятото и зимата. Подборът на продуктите се подчинява на едни и същи правила, а именно:

 

  • Приоритет на сезонните плодове и зеленчуци с минимум преработка, по възможност прясно набрани.
  • Драстично намаляване или пълно елиминиране на тлъстото месо, избор на по-постни меса или премахване на тлъстините преди приготвяне; избягване на пърженето и използване на задушаване, варене, печене на фурна. Прочетете още Kак „мръсната храна“ влияе върху мозъка (+ списък със 7те най-вредни храни!)
  • Включване на риба – поне два пъти седмично, яйца и млечни продукти.
  • Изключване или чувствително намаляване на рафинираните продукти – тестени и захарни; избягване на фабрично преработени храни с много сол и транс-мазнини (хидрогенирани мазнини).
  • Задължително присъствие в диетата на бобови, пълнозърнести, ядки, сушени плодове в умерени количества.

 

Какви са особеностите на здравословното хранене през зимата?

Въпросът през студените месеци е, че познатите правила се спазват по-трудно.

  • Пресните плодове и зеленчуци са доста по-малко. Освен това, в повечето случаи цитрусите, екзотичните плодове, дори ябълките и гроздето – са изминали дълъг път до нашия пазар, откъснати са преди доста време. Някои от тях се събират още неузрели, а други са обработвани химически, за да изглеждат привлекателни. Това сериозно намалява хранителната им стойност, и все пак са по-добрият избор от „бързите“ храни.
  • Традиционните консерви не са лош вариант– особено ако са приготвени само чрез варене и млечно-кисела ферментация, без консерванти. Например – ликопенът в доматите се усвоява по-лесно след термична преработка. Приготвяйте ги с минимално възможното количество сол и захар. Минералното и витаминно съдържание в тях е доста добре съхранено. Ферментацията по естествен път ги обогатява с пробиотици, което увеличава полезността им.
  • Изкушението на сладкишите, тежките ястия през зимата е почти непрекъснато. Най-просто е да се каже – игнорирайте ги. Но не е лесно да се направи. Позволявайте си по малко от различните вкусотии, за да не се чувствате наказани и онеправдани. Компенсирайте с допълнителен разтоварващ ден, повече разходки или допълнителни тренировки. Вижте още: 20 минутна HIIT за удължаване на живота (+ ВИДЕО)

 

Здравословното хранене през зимата изисква повече усилия и повече старание. За сметка на това не само ви осигурява запазването на добрата физическа форма, но и повишава оптимално имунната система.

 

Photo on Foter.com