Кога се консумират протеинови барове

Градивните частици на човешкото тяло са протеините. Ние сме изградени от белтъци и за да съществуваме, те трябва да присъстват в храната ни ежедневно. Освен за обновяване на тъканите, белтъчините се използват и за енергия, ако тялото не разполага с достатъчно въглехидрати и мазнини.

 Още по-необходим е протеинът за спортуващите. Протеиновите барове са създадени първоначално от NASA, като храна за космонавти. Много бързо стават популярни в средите на професионалните спортисти, а днес са вече и леснодостъпни за всички активни хора, интересуващи се от здравословно хранене и спорт.

Протеиновите барове набират все по-голяма популярност. Освен в обичайните места, по които сме свикнали да ги срещаме (фитнес зали и магазини за хранителни добавки), някои от тях вече се продават и в голяма част от хранителните магазини и бензиностанции. Ако са подбрани правилно, те са добър източник на хранителни вещества и могат перфектно да допълнят дневното ни меню.

 

Протеинови барове

Основното за тях е, че предлагат завишено количество протеин в твърда форма и са предназначени за заместващо хранене при невъзможност за консумация на нормална храна.

 Различните производители влагат в протеиновите барове различни белтъчини или смесват няколко вида, така че общо взето съдържанието им варира от около 10-12 до над 40 г протеин в бройка. Според предназначението си тези десерти включват в различно съотношение въглехидрати, мазнини, понякога витамини и други съставки и съответно са източник на различно количество енергия.

 Приятни са на вкус и доста от трениращите си ги приготвят сами от ядки, зърна, мед, мляко, белтъци от яйца, сушени плодове, белтък на прах и т. н.

 Те са изключително удобни за консумация и ви осигуряват необходимите белтъчини и енергия в точния момент. Лесно и бързо засищат и са незаменими, когато ви се налага да пропуснете хранене и единствената алтернатива е бързата храна, предлагана на улицата. Разбира се, с тях не бива да се злоупотребява. Много важно е също внимателно да четете информацията за продукта, преди да изберете най-подходящия за вас в конкретния момент.

 

Кога да консумирате протеиновите барове

  • Когато по някаква причина се налага да пропуснете хранене или да се задоволите с непълноценна храна – така без сериозни компромиси ще приемете необходимото ви количество протеини за деня.
  • Вместо късното вечерно хранене. За него подбирайте бавни протеини, които тялото ви ще разгражда и използва през цялата нощ.
  • Малко преди тренировка – около час – според способността на организма ви да усвоява белтъците. Така ще снижите максимално щетите от катаболните процеси по време на тренировката.
  • След тренировка – когато организмът има най-висока потребност от енергия и белтъчини и се нуждаете от бърз старт за възстановяването си. В този случай можете да си позволите и по-високо съдържание на въглехидрати, които ще бъдат максимално оползотворени.

 

Протеиновите барове са хранителна добавка – не забравяйте това. Консумирайте ги с мярка и само при нужда.

 

Photo by verchmarco on Foter.com / CC BY