Какво представлява активното възстановяване и защо е полезно?

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА АКТИВНОТО ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И ЗАЩО Е ПОЛЕЗНО?

Активното възстановяване представлява включване на упражнения с ниска интензивност, като ходене, йога или плуване след интензивна тренировка.

Тези упражнения помогнат за изчистването на кръвния лактат от тялото.

Кръвният лактат може да се натрупва по време на интензивни тренировки и води до увеличаване на водородните йони в тялото. Това натрупване на йони може да доведе до свиване на мускулите и умора.

Активното възстановяване помага за намаляване на натрупването на йони и предотвратяване на мускулната треска и умора. Също така помага за премахване на токсините и увеличаване на притока на кръв.  

Помага за поддържане на мускулите гъвкави, както и за това да се чувствате по-добре при следващата тренировка

Всъщност активното възстановяване се счита за по-полезно от пасивното възстановяване, при което тялото остава напълно в покой.

Активно възстановяване не се препоръчва единствено, ако имате силна болка или наранявания, или ако се чувствате много уморени. В тези случаи пасивното възстановяване е важно и полезно.


АКТИВНO ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ: КОГА?

  • След тренировка

След тежка тренировка може да ви се иска да спрете и да седнете. Но ако продължите да се движите, това може значително да ви помогне да се възстановите.

Ако сте ходили да бягате, опитайте кратък, лек джогинг или разходка за 10 минути.

Ако сте вдигали тежести или сте правили високоинтензивна интервална тренировка (HIIT), покарайте велоаргометъра за няколко минути с леко темпо.

*Уверете се, че работите с не повече от 50 процента от максималните си усилия. И постепенно понижавайте темпото.

  • По време на тренировка

Ако правите интервални или кръгови тренировки, можете да замените почивката между сетовете с активно възстановяване. Уверете се, че не използвате повече от 50 процента от максималните усилия.

Това ще ви помогне да се възстановите по-бързо, отколкото ако спрете активността изцяло.

  • В дните за почивка

Ден или два дни след тежка тренировка, също можете да правите леки упражнения за възстановяване. Опитайте да се разходите или да карате колело с леко темпо. Можете също така да включите стречинг, плуване или йога.

Активното възстановяване в дните за почивка ще помогне на мускулите ви да се възстановят.


Вижте още: 7 стъпки за ефективно възстановяване след тренировка

 

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels