Как правилно да изберем тренировъчни ластици?

Тренировъчните ластици, известни още като ленти за тренировка, ленти за съпротива и т.н. представляват еластични ленти, използвани за повишаване на мускулната сила и издръжливост.

Те могат да послужат както за подобаване или поддържане на физическата форма, така и за физическа терапия.

Изборът на правилните тренировъчни ластици зависи от нивото на уменията ви, текущия мускулен тонус и видовете упражнения, които сте подбрали

Трябва да вземете предвид тези фактори, преди да се втурнете към магазина да закупувате оборудване.

В следващите редове сме описали основните предимства на тренировките с ластици, видовете ластици и цветовия код, които ще ви помогнат да направите правилния избор!

1. Как работят тренировъчните ластици?

Тренировъчните ластици добавят външна сила на съпротивление, която може да се прилага както самостоятелно, така и в комбинация с други свободни тежести и машини.

Съпротивителната сила, която осигуряват, може да е с различна степен на трудност (лека, средна, тежка, изключително тежка), което позволява прогресът да се проследи и да се премине към „следващото ниво“.

Променливото съпротивление, което осигуряват тренировъчните ластици в различните фази на опъване, дава възможност на мускула да получи по-голямо съпротивление в най-крайната си точка в обхвата на движение. Като така се постига максимално натоварване на мускула.

Поради голямата мускулна активност, натоварването върху ставите е по-малко, което намалява шанса за травма.

Благодарение на еластичността си, ластиците позволяват упражненията да се изпълняват както във вертикална, така и в хоризонтална равнина. За разлика от дъмбелите и щангите, които ограничават до определени позиции на тялото във вертикална равнина на движение.

Постоянното напрежение повишава необходимостта от контрол на движенията, като така се избягва възможността от съзнателно или несъзнателно използване на гравитационната сила. 


2. Какви са плюсовете на тренировъчните ластици?

  • Универсални са. Можете да ги използвате вместо тежести или като допълнение към тежестите, за да направите тренировката по-интензивна.
  • Могат да ви помогнат да изолирате целевите мускули.
  • С тях се пътува по-лесно, отколкото с тежести. Това ги прави чудесно решения за хората, които обичат да пътуват и не искат да пропускат тренировка.
  • Съхраняват се лесно и не заемат място.
  • Евтини са.

 

3. Какви видове тренировъчни ластици има и кои да изберем според целите?

# Плоски ластици (ленти) - Плоските ластици могат да се използва за различни цели.

Подходящи са за работа и през трите равнини на движения - сагитални, фронтални и напречни.  Освен това могат да се използват за всеки аспект на тренировката, независимо от целите.

ПРЕДИМСТВА

  • Хипертрофия
  • Мускулна издръжливост
  • Експлозивност
  • Мускулна сила
  • Баланс и координация
  • Стабилност
  • Изгаряне на мазнини
  • Гъвкавост
  • Мобилност и увеличен обхват на движение
  • Рехабилитация
  • Ниско напрежение върху ставите
  • Многоставни упражнения и едностранни движения

 

# Мини тренировъчни ластици - Мини тренировъчните лентите са плоски ластици, но много по-къси и по-широки.

Обикновено се използват за увеличаване на силата и стабилността в долната част на тялото. С определени упражнения могат да бъдат ефективни и за горната част на тялото.

ПРЕДИМСТВА

  • Загрявка
  • Тонизиране
  • Активиране на мусилите от вътрешната и външната част на бедрата и седалището
  • Подготовка на тялото за преминаване към по-сериозна тренировка и поддържане на формата
  • Мускулна сила и издръжливост
  • Стабилност
  • Ниско напрежение върху ставите
  • Рехабилитация

 

# Кръгли (тръбни) ластици с дръжки - Кръглите ластици с дръжки имитират фитнес уреди и гири. Дръжките позволяват ластиците да бъдат прикрепени към врата, стълб или друго.

Те са подходящи за трениране на всички мускулни групи. Това ги прави предпочитан аксесоар, за хора, които нямат достъп до фитнес зала и/или обичат да тренират на открито.

ПРЕДИМСТВА

  • Мускулна сила
  • Хипертрофия
  • Мускулна издръжливост
  • Подобряват обхвата на движение
  • Изгаряне на мазнини
  • Рехабилитация
  • Ниско въздействие върху ставите

 

# Ластици „осморка“- Тези ластици са тръбни, формата им наподобява осмица и имат меки дръжки в двата края.

Подходящи са както за тренировки на горната, така и за долната част на тялото. Подобно на мини и тръбните ластици могат да заменят упражненията с фитнес уреди и свободни тежести.

ПРЕДИМСТВА

  • Физиотерапия и рехабилитация
  • Отслабване
  • Тонизиране на мускулите
  • Укрепване на мускулите
  • Мускулна издръжливост
  • Стабилност чрез едностранни движения.

# Рехабилитационни ластици- Рехабилитационните ластици са много по-дълги и тънки, по-леки са, и обикновено са прекъснати в края.

Създадени са за възстановяване на силата след травма. Но са подходящи също и по време на загрявка в началото, и статично разтягане в края на тренировка.

Те са ефективни и в комбинация с тренировки за пилатес и изгаряне на мазнини.

ПРЕДИМСТВА

  • Физиотерапия и рехабилитация
  • Отслабване
  • Тонизиране на мускулите
  • Укрепване на мускулите (за начинаещи или хора с мускулна слабост)
  • Гъвкавост

 


4. Цветови код: Кой цвят отговаря на моите целите?

Лентите за съпротивление се предлагат в различни цветове, за да покажат какво ниво на съпротивление осигуряват.

  • Червените ленти за съпротивление - най-светли и най-разтегливи.Те са идеални за тези, които тепърва започват да тренират.
  • Черните ленти за съпротивлението - не са толкова разтегливи като червените и като цяло осигуряват по-високо ниво на напрежение.Това ги прави добър избор за средно напреднали.
  • Лилавите ленти за съпротивление – средно до високо ниво на съпротивление. Трябва да сте сигурни, че сте достатъчно напреднали, за да ги използвате.
  • Зелените ленти за съпротивление - са твърди и много стегнати, с високо ниво на съпротивление.

  • Сините ленти за съпротивление - са с най-високо ниво на трудност, много твърди и не се разтягат лесно. Трябва да сте сигурни, че сте доста напреднали, преди да се опитате да работите с тях.

*Цветният код се валиден за повечето тренировъчни ластици, независимо от марката. Въпреки това, някои брандове могат да имат свой собствен цветови код, като съпротивлението в килограми при максимално разтягане е обозначено.


5. Как да изберем?

Вземете предвид нивото на уменията, целите, които сте си поставили и областите, които искате да тренирате, когато купувате.

  • Изберете пълен комплект тренировъчни ластици, който включва различни нива на съпротивление, ако искате да укрепите или тонизирате цялото си тяло.
  • Изберете ластици само за долната част на тялото, ако целите да тренирате тези области, и само за горната част, ако целите ви са насочени към тях.
  • Изберете най-ниската степен на съпротивление, ако се възстановявате от нараняване, освен, ако вашият лекар не препоръчва друго.
  • Изберете тренировъчни ластици с дръжки, ако по принцип тренирате с гири и свободни тежести.
  • Изберете по-меки дръжки, ако досега не сте тренирали с ластици за съпротивление.
  • Изберете ластици без латекс или гума, ако имате чувствителност или алергия към тези материали.

 

 

Photo by Mikhail Nilov from Pexels