Диастазис ректи – отпуснатият следродилен корем

Двата най-важни въпроса, които вълнуват повечето жени след раждането, са: как да се грижат най-добре за своето бебе и как да влязат обратно във форма. Връщането на килограмите отпреди бременността отнема различно време – понякога месеци, понякога години, друг път повече. Но онова, което може да остане и след като всеки допълнителен килограм е стопен, е нещо, което официално се нарича диастазис ректи – отпуснатия  следродилен корем. Точно за него ще си говорим днес.

 

Следродилното коремче или диастаза е нещо, което може да ви пречи да си закопчеете панталона, въпреки че носите вашия размер, да разваля линията на роклята ви, да ви пречи да облечете бански, въпреки че нямате излишни килограми.

 

Диастасис ректи, диастазис ректи абдоминос или просто диастаза

В действителност много жени не знаят, че това състояние се нарича диастаза. Това е тема, по която на майките им е неудобно да разговорят. Още повече, че по-сериозните случаи на диастаза е възможно да са съпроводени от коремни болки и проблеми с тазовото дъно като например неволно изпускане при кихане, скачане и други дейности, при които се присвиват коремните мускули. И въпреки че за диастазата не си говорим така както си говорим за кърменето, изхождането на бебето и други “бебешки” теми, статистически се счита, че 100% от жените имат диастаза през последния триместър от бременността, 75% я запазват до 8 седмици след раждането и 25% остават с диастаза за цял живот, ако не я адресират целенасочено.

 

Анатомично диастазата представлява неестествено раздалечаване на правите коремни мускули в резултат на отпускане на съединителната тъкан между тях, която ги държи заедно. Нормално е да имате разстояние между мускулите и при всеки това разстояние е различно. Счита се, че раздалечаване до 2.3 см е нормално. При диастаза обаче разстоянието може да достигне 2.7 см и повече.

 

Как да разберете дали имате диастаза?

Наличието на отворена диастаза може да се провери с лесен домашен тест. Той включва следните няколко стъпки:

 

1. Легнете по гръб на пода със свити колене.

2. Поставете едната ръка под главата си, а другата върху корема в областта на пъпа.

3. Издишайте и започнете да повдигате бавно нагоре главата и раменете си все едно ще правите коремна преса.

4. С пръстите на ръката, която е на корема, опипайте кормените мускули от двете страни на пъпа и линеа алба и проверете колко е голямо раздалечаването между тях.

5. Измерете диастазата на широчина, дължина и дълбочина. Възможно да имате нужда от още една ръка, за да измерите дължината.

 

Диастазата е състояние, което най-често се проявява след раждане. Възможно е обаче да го има и при жени, които не са раждали или са раждали преди години. Диастазата не е свързана с теглото т.е. може да е налице при жени с наднормено тегло, както и при много слаби дами. Може да възникне също при мъже и дори при малки деца! На много снимки на фитнес модели с ясно очертани коремни плочки, се очертава ясно и диастаза! Т.е. дори хората, които тренират много редовно могат да имат. Друг е въпросът доколко е допустимо, ако се занимавате професионално със спорт да пренебрегвате подобен проблем, но в случая не говорим за професионалните спортисти, а за майките, които след раждане искат да възвърнат добрата си форма и стегнат корем!

 

Нетретираната диастаза освен чисто естетическо неудобство и проблеми с тазовото дъно, може да доведе до образуване на херния и необходимост от хирургична намеса. Самата диастаза обаче може успешно да се третира с подходящи упражнения и възстановяване на съединителната тъкан. С правилните упражнения диастазата може да се прибере само за няколко седмици.

 

Какво да НЕ правите при диастаза? Как да затворите диастазата си? И как да си върнете плоския корем? На всички тези въпроси ще получите отговор на нашето събитие “Влезте бързо и лесно във форма след раждане!”, което ще се проведе на 8-ми март в гр. Бургас! Лектор ще бъде Анита Маркова – модел, треньор, майка и мотиватор, основател на проекта FIT MAMA.

Всичко актуално за събитието можете да намерите ТУК